Integritetspolicy
Direktkontakt.nu
Direktkontakt.nu, värnar om din personliga integritet. Denna Integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och behandlar dina personuppgifter när du besöker vår hemsida (gemensamt benämnt ”Tjänsten”). Den beskriver också dina rättigheter gentemot oss och hur du kan använda dessa.
Personuppgiftsansvarig för behandlingen som anges i denna policy är Direkt kontakt Sverige AB, 559332-3511, Observatoriegatan 4, 113 29 Stockholm.
Vilka personuppgifter samlar vi in om dig och varför?
Lämna en uppdragsförfrågan
Ändamål
Ta emot och dela användarens uppdragsförfrågan för att användaren ska kunna hitta en relevant tjänsteleverantör.
Behandlingar som utförs
-
Ta emot användarens förfrågan via webbformulär
-
Ta emot eller komplettera användarens förfrågan via telefon
-
Dela förfrågan samt kontaktuppgifter för kontrollerade leverantörer
Kategorier av personuppgifter
-
Namn
-
Telefonnummer
-
E-postadress
-
Adress
-
Län och kommun, eller postnummerområde
-
Beskrivning av uppdraget
-
Bilder
-
IP-adress
-
Källa
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Användaren uppger själv sina personuppgifter i samband med lämnande av uppdragsförfrågan, utom IP-adress och källa som kan hämtas från webbläsaren / webbservern.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
Anslutna och kontrollerade tjänsteleverantörer. Vi har avtal med dessa leverantörer som bland annat innebär att de inte får sälja vidare informationen till tredje part.
Laglig grund:
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra det avtal vi ingått med användaren för att leverera vår Tjänst.
Din rätt att invända mot behandlingen:
Denna behandling är nödvändig för att vi ska kunna utföra vår Tjänst. Om du motsätter dig behandlingen kommer du inte att kunna använda Tjänsten.
Lagringsperiod:
Vi behåller dina personuppgifter för detta ändamål så länge du anlitar oss för uppdragsförfrågan.
Lämna en uppdragsförfrågan via Facebook eller Instagram
Ändamål
Ta emot användarens uppdragsförfrågan för att användaren ska kunna hitta en relevant tjänsteleverantör.
Behandlingar som utförs
-
Ta emot användarens förfrågan via formulär i annons på Facebook eller Instagram
-
Dela förfrågan samt kontaktuppgifter för anslutna och leverantörer
Kategorier av personuppgifter
-
Namn
-
Telefonnummer
-
E-postadress
-
Adress
-
Län och kommun, eller postnummerområde
-
Beskrivning av uppdraget
-
Bilder
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Användaren uppger själv sina personuppgifter i samband med lämnande av uppdragsförfrågan.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
Facebook och Instagram kan få tillgång till dina personuppgifter. Anslutna och kontrollerade tjänsteleverantörer . Vi har avtal med dessa leverantörer som bland annat innebär att de inte får sälja vidare informationen till tredje part.
Laglig grund:
Denna behandling av dina personuppgifter gör vi med stöd av en så kallad intresseavvägning där vi bedömer att behandlingen inte kränker din integritet på väsentligt sätt.
Din rätt att invända mot behandlingen:
Direktkontakt.nu behandling av uppgifter är nödvändig för att vi ska kunna utföra vår Tjänst. Om du motsätter dig att Facebook och Instagram behandlar dina uppgifter kan du välja att lämna din förfrågan i webbformuläret på Direktkontakt.nu.
Lagringsperiod:
Vi behåller dina personuppgifter för detta ändamål så länge du har ett aktivt konto hos oss. Facebook och Instagram behåller dina uppgifter i 3 månader efter att du skickat in formuläret.
Omdömen
Ändamål
Ta emot och publicera en konsuments omdöme om en leverantör eller en leverantörs svar på ett omdöme för att öka kvaliteten och tryggheten i Tjänsten.
Behandlingar som utförs
-
Ta emot och publicera ett omdöme eller ett svar på ett omdöme via webbformulär
-
Ta emot och publicera ett omdöme eller ett svar på ett omdöme via telefon
Kategorier av personuppgifter
-
Namn
-
Telefonnummer
-
Innehåll i förfrågan som omdömet avser
-
Innehåll i omdömet eller svaret
-
IP-adress
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Användaren uppger själv sina personuppgifter i samband med lämnande av omdömet eller svaret. IP-adress samlas in automatiskt.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
För detta ändamål delas inga personuppgifter med tredje parter. Mottagaren av omdömet eller svaret har sedan tidigare avsändarens kontaktuppgifter.
Laglig grund:
Denna behandling av dina personuppgifter gör vi med stöd av en så kallad intresseavvägning där vi bedömer att behandlingen inte kränker din integritet på väsentligt sätt.
Din rätt att invända mot behandlingen:
Användande av tjänsten “google review” är frivillig. Det data som samlas in krävs för att vi ska kunna utföra vår Tjänst.
Lagringsperiod:
Vi behåller dina personuppgifter för detta ändamål.
Kommunikation mellan konsumenter och leverantörer
Ändamål
Möjliggöra kommunikation om ett uppdrag mellan konsument och leverantör i Tjänsten.
Behandlingar som utförs
-
Spara meddelanden och chattar kopplade till användarens konto
-
Tillgängliggöra meddelanden och chattar för mottagaren i inloggat läge.
Kategorier av personuppgifter
-
Fritextinformation från meddelanden och chattfunktion.
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Användaren uppger själv sina personuppgifter.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
Mottagaren av meddelandet får tillgång till innehållet i meddelandet samt har sedan tidigare tillgång till kontaktuppgifterna i ditt användarkonto.
Laglig grund:
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra det avtal vi ingått med användaren för att leverera vår Tjänst.
Din rätt att invända mot behandlingen:
Denna behandling är nödvändig för att vi ska kunna utföra vår Tjänst. Om du motsätter dig behandlingen kommer du inte att kunna använda Tjänsten.
Lagringsperiod:
Vi behåller dina personuppgifter för detta ändamål så länge du anlitar oss för uppdragsförfrågan.
Kundsupport
Ändamål
Hantera inkommande kundtjänstärenden samt kontakta användare när vi behöver information eller åtgärd från dem eller vill erbjuda dem service gällande uppdragsförfrågan.
Behandlingar som utförs
-
Skicka eller ta emot e-postmeddelanden eller sms från användaren
-
Ringa eller ta emot samtal från användaren
-
Ta emot meddelanden från användaren via webbformulär
-
Undersöka och göra ändringar i kontouppgifter och inställningar
-
Undersöka användarens historik för att lösa problem och svara på frågor
Kategorier av personuppgifter
-
Namn
-
Telefonnummer
-
E-postadress
-
Adress
-
Innehåll i förfrågan och användarkonto
-
Meddelanden, chatt och användargenererad data, motsvarande vad användaren själv kan se.
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Uppgifterna inhämtas i första hand direkt från användaren men kan även inhämtas indirekt från dennes aktivitet i tjänsten om ärendet kräver det.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
De leverantörer vi använder för e-post-, sms- och telefonihantering kan få tillgång till personuppgifter, men saknar avtalsmässig rätt att använda dessa data i något syfte mer än att fullgöra leverans av meddelanden.
Laglig grund:
Denna behandling av dina personuppgifter gör vi med stöd av en så kallad intresseavvägning där vi bedömer att behandlingen inte kränker din integritet på väsentligt sätt.
Din rätt att invända mot behandlingen:
Denna behandling är nödvändig för att vi ska kunna utföra delar av vår Tjänst. Du har rätt att motsätta dig behandlingen men om du gör det kommer du inte att kunna dra full nytta av Tjänsten.
Lagringsperiod:
Vi behåller dina personuppgifter för detta ändamål på obestämd tid efter att du anlitat oss för uppdragsförfrågan.
Kommunikation om uppdateringar i tjänsten och aktuella ämnen
Ändamål
Informera användaren via e-postutskick om uppdateringar kopplade till vår Tjänst samt aktuella ämnen vi tror att användaren är intresserad av.
Behandlingar som utförs
-
Upprättande och underhåll av segmenterade adresslistor hos vår e-postleverantör.
-
Utskick av nyhetsbrev.
-
Analys av hur användarna interagerar med utskicken.
Kategorier av personuppgifter
-
Namn
-
Adress eller område inlagt i bevakningen
-
E-postadress
-
Kategori för lämnad förfrågan eller bevakning
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Användaren uppger själv sina personuppgifter i samband med lämnande av uppdragsförfrågan eller skapande av konto.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
Vår e-postleverantör har teknisk tillgång till e-postadresslistorna och det data som utgör underlag för segmentering, men saknar avtalsmässig rätt att använda dessa data i något syfte mer än att fullgöra leverans av meddelanden.
Laglig grund:
Denna behandling av dina personuppgifter gör vi med stöd av en så kallad intresseavvägning där vi bedömer att behandlingen inte kränker din integritet på väsentligt sätt.
Din rätt att invända mot behandlingen:
Om du inte längre vill att vi behandlar dina personuppgifter för detta ändamål kan du avregistrera dig från utskick genom att klicka på länken längst ner i varje utskick.
Lagringsperiod:
Vi behåller dina personuppgifter för detta ändamål på obestämd tid efter att du anlitat oss för uppdragsförfrågan.
Marknadsföring och utvärdering av marknadsföringskampanjer
Ändamål
För att marknadsföra vår Tjänst och utvärdera effekten av dessa marknadsföringsaktiviteter.
Behandlingar som utförs
-
Bygga målgrupper och segment med hjälp av aggregerad användarinformation.
-
Rikta annonser till segmenterade målgrupper.
-
Utvärdera kvalitet och resultat av marknadsföringsaktiviteter.
Kategorier av personuppgifter
-
E-postadresser
-
Enhetsdata
-
Besökskälla
-
Onlineidentifikatorer
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
E-post uppges av användaren, enhetsdata och besökskälla hämtas automatiskt från användarens enhet och onlineidentifikatorer hämtas från de marknadsförings- och analystjänster som används.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
För detta ändamål kan leverantörer av marknadsförings- och analystjänster få tillgång till dina uppgifter.
Laglig grund:
Denna behandling av dina personuppgifter gör vi med stöd av en så kallad intresseavvägning där vi bedömer att behandlingen inte kränker din integritet på väsentligt sätt.
Din rätt att invända mot behandlingen:
Om du inte vill att vi behandlar dina uppgifter för detta ändamål kan du kontakta oss på de uppgifter som anges i denna integritetspolicy.
Lagringsperiod:
Vi behåller dina personuppgifter för detta ändamål på obestämd tid efter att du anlitat oss för uppdragsförfrågan.
Optimering av Tjänsten
Ändamål
Att leverera en tekniskt stabil tjänst med oavbrutna och väl fungerande flöden för användaren.
Behandlingar som utförs
-
Användande av lokal lagring och cookies
-
Automatisk rapportering och bedömning av felmeddelanden och varningar
-
Temporär lagring av information om pågående aktiviteter och processer för att kunna göra Tjänsten snabbare för användaren.
Kategorier av personuppgifter
-
Användaridentifierare
-
Namn
-
E-postadress
-
Telefonnummer
-
IP-nummer
-
Tillfälligt lagrad formulärdata som användaren håller på att lämna.
-
Enhetsdata och besökskälla
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Användaren uppger själv sina personuppgifter förutom IP-nummer, enhetsdata och besökskälla som samlas in automatiskt.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
För detta ändamål kan leverantörer av IT-drift och analystjänster få tillgång till dina personuppgifter.
Laglig grund:
Denna behandling av dina personuppgifter gör vi med stöd av en så kallad intresseavvägning där vi bedömer att behandlingen inte kränker din integritet på väsentligt sätt.
Din rätt att invända mot behandlingen:
Om du inte vill att vi behandlar dina uppgifter för detta ändamål kan du ändra inställningarna för cookies i din webbläsare. Av tekniska skäl går det inte att invända mot information som följer med felmeddelanden och rapporter i samband med exekveringsfel, så kallad “debug-data”.
Lagringsperiod:
Vi behåller dina personuppgifter för detta ändamål på obestämd tid efter att du anlitat oss för uppdragsförfrågan.
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Förutom de mottagare som nämns för varje syfte och ändamål kan vi dela dina personuppgifter med våra koncernbolag i Schibsted Marketplaces. I övrigt behandlas dina personuppgifter huvudsakligen inom EU/EES och alla våra egna IT-system finns inom EU/EES. För viss behandling kan vi dock vara tvungna att överföra informationen till ett land utanför EU/EES, t.ex. om vi delar dina personuppgifter med ett personuppgiftsbiträde som, antingen själva eller genom underleverantörer, är etablerade eller lagrar informationen i ett land utanför EU/EES. Detta kan vara med företag som tillhandahåller tjänster såsom hosting, e-posttjänster, marknadsföring, dataanalys och kundservice. Biträdet får i dessa fall endast ta del av den information som är relevant för ändamålet. I dessa fall har vi ingått så kallade personuppgiftsbiträdesavtal som möjliggör att vi kontrollerar överföringen av personuppgifter.
Oavsett i vilket land dina personuppgifter behandlas vidtar vi alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet ifråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder. Exempel på lämpliga skyddsåtgärder är godkänd uppförandekod i mottagarlandet, standardavtalsklausuler, bindande företagsinterna regler eller Privacy Shield
Vilka rättigheter har du och hur utnyttjar du dessa?
Det är dina uppgifter och du har starka rättigheter; du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter. Du har också rätt att få rättelse eller radering av uppgifterna vi har om dig i enlighet med lagen. Du kan även begära att behandlingen begränsas om du till exempel anser att behandlingen är olaglig. Du har även rätt att erhålla vissa uppgifter i ett digitalt format eller få uppgifterna överförda till ett annat företag om du önskar det, så kallad rätt till dataportabilitet. Dessa rättigheter kommer att förklaras mer detaljerat nedan, och vi kommer även att beskriva hur du ska gå tillväga för att nyttja någon av dina rättigheter. Om du inte vet om vi behandlar dina personuppgifter kan du be om bekräftelse på detta genom att kontakta oss.
Nedan finner du information om hur du kan nyttja dina rättigheter.
-
Din rätt att få tillgång till de uppgifter vi behandlar om dig (rätt till insyn). Du har rätt att få tillgång till de uppgifter vi behandlar om dig. För att få tillgång till dessa kan du kontakta oss.
-
Din rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du kontakta oss direkt för att få rättade.
-
Din rätt att få uppgifter raderade (”rätten att bli bortglömd”). Du har som huvudregel rätt till att få dina personuppgifter raderade. För att be om radering ska du be om radering genom att kontakta oss enligt anvisningarna längre ner.
-
Din rätt till att invända mot och begränsa behandling. Under vissa omständigheter kan vi behandla personuppgifter där behandlingen är nödvändig för att uppfylla våra berättigade intressen, förutsatt att de registrerades rättigheter och friheter inte väger tyngre. I sådana fall har du, den registrerade, rätten att invända mot att vi behandlar personuppgifter om dig. Som huvudregel kommer vi att stoppa behandlingen av personuppgifterna, och detta gäller undantagslöst om syftet är direkt marknadsföring. Under vissa omständigheter har du också möjlighet att begära att behandlingen av dina personuppgifter stoppas eller begränsas. Om du nyttjar denna rätt får dina personuppgifter endast behandlas baserat på ditt samtycke eller för andra ändamål som framgår direkt från personuppgiftslagstiftningen.
-
Din rätt att kopiera dina uppgifter i ett digitalt format (rätt till dataportabilitet). Du har under vissa omständigheter rätt att få uppgifter som du har gett oss i ett digitalt format och även få uppgifter överförda till annan verksamhet om du så önskar och det är tekniskt möjligt och försvarbart. Denna rätt gäller endast information som behandlas med hjälp av automatiserade metoder samt baserat på ditt samtycke eller behandlas som en del av uppfyllandet av ett avtal med dig. Rätten till dataportabilitet omfattar endast uppgifter du har lämnat till oss, antingen direkt genom till exempel kontaktformulär eller genererade genom din användning av våra tjänster. Du kan begära dataportabilitet genom att kontakta oss enligt anvisningarna längre ner.
Vi vill påminna dig om att det finns några undantag från de rättigheter vi har beskrivit här. Dessa undantag följer av lagstiftningen, och kan till exempel innebära att tillgång inte ges till vissa uppgifter på grund av hänsyn till andras rättigheter och friheter, eller att vissa personuppgifter inte kan raderas eftersom lagstiftning eller andra överväganden uppställer krav på lagringstid.
Vad innebär det att Datainspektionen är tillsynsmyndighet?
Datainspektionen (som föreslås byta namn till "Integritetsskyddsmyndigheten") är ansvarig för att övervaka tillämpningen av personuppgiftslagstiftningen. Om du som enskild anser att vi behandlar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du lämna in ett klagomål till Datainspektionen.
Ändringar
Vi kan komma att göra ändringar i vår Integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här. Vid uppdateringar som är av avgörande betydelse för vår behandling av personuppgifter (exempelvis ändring av angivna ändamål eller kategorier av personuppgifter) eller uppdateringar som inte är avgörande betydelse för behandlingen men som kan vara av avgörande betydelse för dig, kommer du att få information på vår hemsida i god tid innan uppdateringarna börjar gälla.
Hur kontaktar du oss vid frågor om personuppgiftsskydd eller för att utöva dina rättigheter?
För att utöva dina rättigheter eller om du har frågor om vår personuppgiftsbehandling kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett e-postmeddelande till oss på info@direktkontakt.nu eller ringa oss på 08- 000 00 00.